Kosttillskott

Behövs kosttillskott? Jag är skeptisk mot att stoppa i mig tabletter och pulver rent allmänt. Det är bättre att äta riktig mat 😉 . Det finns dock två tillskott som jag ändå tycker  att man ska överväga att ta, då vi oftast inte får tillräckligt i oss via maten vi äter.

D-vitamin

Varför ska man äta D-vitamin? Det har forskats och gör fortfarande mycket på ämnet och det lutar åt att brist kan leda till en rad otäcka och tråkiga sjukdomar. Cancer, hjärtsjukdom, depression är några av dem.

D-vitamin bildas i huden  när solen lyser på dig. Det räcker med 15-30 min sol för att  få mer än ditt dagsintag  tillgodosett. Det är gassande sol som gäller och massor av bar hud 🙂 Det finns även i fet fisk och ägg, men det är sällan man kommer upp i den rekommenderade dosen enbart genom kost.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför ha nästan vilken effekt som helst i kroppen.

Hur mycket ska man ta? Olika märken innehåller olika mängd D-vitamin. Jag köper märket Holistic som innehåller 2000IE/ tablett. Några tycker att det räcker med en dos på 2000 IE medan andra tycker att man kan dubbla dosen. Någonstans känner jag att lagom är bäst….

Ibland skrivs mängden i microgram istället. 1 mcg=40E . 50mcg=2000E

När ska man äta D-vitamin? Jag äter det så fort sommaren är över och solen försvunnit. September till April typs. Jag tycker att du ska investera i dig själv och köpa  en burk D-vitamin. Kom bara ihåg att ta det i samband med någon fet mat, då det är en fettlöslig vitamin.

 

Omega-3

Vad är Omega-3? Det är en grupp livsnödvändiga fettsyror. Kroppen kan inte själv producera dessa, utan vi måste få i oss dom via kosten. Äter man fet fisk som lax, makrill,  och sill tre dagar i veckan kan man tillgodose sitt behov (behöver ungefär 100 g -130 g per dag). Odlad fisk innehåller dock oftast mindre eller en ”sämre” omega-3, då dessa fiskar matas med vegetabiliskt foder gjort på sojabönor.

Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA och EPA kallas ofta också fiskolja eftersom de finns i fisk och skaldjur, medan ALA  kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

På vilket sätt är det bra för mig? Omega-3 är kanske mest känd för att motverka hjärt- och kärlsjukdom.
Omega-3 verkar även blodförtunnande och antiinflammatoriskt och det påverkar inte bara hjärta och leder positivt utan också hjärnan. Det finns studier som visar att risken för Alzheimers minskar och att skolbarn som ätit omega-3 blivit lugnare och mer mottagliga för inlärning.

Vad som är viktigt att tänka på när man köper (fiskolja) omega-3 är att man köper en sort som är garanterad fri från miljögifter. Exempelvis som den här.

 

 

 

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: